Spor o Myší Díru ovlivňuje rekonstrukci brněnského nádraží

Dlouholetý spor o vlastnictví pozemků a budov nad bývalou Myší dírou u brněnského nádraží brání potřebné rekonstrukci. Spor trvá mezi podnikatelem Rudolfem Míčou a Českými drahami. Rozhodnutí soudu, který by umožnil zahájení potřebných stavebních prací, stále není jasné.


Výpravní budova hlavního nádraží v Brně se potýká s dlouholetým spor o vlastnictví pozemků a budov nad bývalou Myší dírou, který značně brzdí potřebné opravy. Celý případ je spojený s podnikatelem Rudolfem Míčou a Českými drahami.

Problém se týká pravé části výpravní budovy a obchodů umístěných hned u zdi bývalé pošty a jsou tvořeny barem, trafikou, směnárnou a samoobsluhou. Budovy vypadají jako součást nádraží, která patří Českým drahám, avšak otázka vlastnictví i existence obchodů je předmětem sporu mezi dopravním podnikem a panem Míčou. Hlavním důvodem je to, že České dráhy chtějí opravit tuto část nádraží stejně jako sousední modernizovanou a nově prosklenou lékárnu, směnárnu, trafiku a knihkupectví.

Začátek soudního sporu lze datovat do konce 80. let, kdy na místě dnešních obchůdků existoval vchod do takzvané Myší díry – tunýlku pod kolejemi, který se později proměnil ve tržnici. V roce 1989 vznikl podél Myší díry nový, širší a stále fungující podchod. Tehdejší Československé dráhy začaly hledat někoho, kdo by využil volnou plochu pro výstavbu obchodů a zazdil vchod do Myší díry. Konkurz vyhrál zemědělec Rudolf Míča, který zde měl na základě nájemní smlouvy prodávat potraviny, ovoce nebo zeleninu. Smlouva vypršela v roce 2008, a od té chvíle Českým drahami požadují, aby pan Míča obchody ze svých pozemků vyklidil a zbavil se jich.

Jak Český rozhlas zjistil ze soudních rozhodnutí, obě strany, České dráhy a Rudolf Míča, zatím nechtějí veřejně komentovat svou situaci, dokud soudní spor neskončí. Rozhodnutí Nejvyššího soudu ukazuje, že pan Míča nechce obchody zbourat z několika důvodů – jednak to nebyla dohodnuta část původní nájemní smlouvy, jednak protože jeho otec musel postavit spodní část budovy zpevněné pomocí mikropilotů. Odstranění této partie by nyní bylo technicky složité a finančně nákladné, a to až v řádech milionů korun.

Okresní soud ve Znojmě nejprve dal za pravdu panu Míčovi a nařídil Českým draham zaplatit jednorázovou částku 900 000 korun za zřízení věcného břemene. Brněnský Krajský soud v odvolání rozhodl opačně a loni nařídil odstranění obchůdků. Po podání dovolání k Nejvyššímu soudu se celý případ v lednu letošního roku opět vrátil k brněnskému Krajskému soudu, který si musí ujasnit, zda jsou obchody na daném místě postaveny oprávněně či nikoli. Smlouvy uzavřené mezi drahami a podnikatelem totiž oba zmíněné soudy považují za neplatné.

Není jisté, kdy bude celý spor konečně ukončen. Nejvyšší soud vrátil soudní spis zpět Krajskému soudu koncem února letošního roku. V důsledku toho bude rekonstrukce pravého křídla brněnského nádraží nadále zpožděna. Nádraží sice patří Českým draham, ale je dlouhodobě pronajato společnosti Brno New Station Development, která zajišťuje opravy výpravní budovy. Jednatel této společnosti, Ivo Vrzal, uvedl, že má několik nápadů, jak s dotčenou částí nádraží naložit, ale dokud soudní spor nepřinese finální verdikt, nemá smysl navrhovat či realizovat konkrétní návrhy.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Vila Tugendhat

Hlavní zprávy