Vysokorychlostní železnice bude mít orise křížení dálnic D1 a D52 na jihu Brna, které se chystá na zásadní přestavbu. Ještě loni tvrdilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), že křižovatka zůstane ve stávající podobě, avšak nově si změnu vyžádala Správa železnic. Plánované stavební práce se dotknou i firem v okolí křižovatky.
Přestože výrobce stavebních hmot považoval křižovatku za nedotčenou rekonstrukcí D1, nyní je jasné, že nové dálnice budou procházet těsně vedle jeho kanceláří. Luděk Drobek z Profibaustoffe CZ však tvrdí, že se nemusí obávat ztráty provozně důležité části pozemku ani vstupu do svého areálu. Nicméně, ochranná pásma by mohla omezit firmě v její činnosti.
Důvodem změny je Správa železnic. Nejnovější plány na výstavbu vysokorychlostní trati obsahují terminál pro mezinárodní vlaky právě v blízkosti křižovatky. V současné podobě pro železnici na tomto místě není dostatek prostoru. David Fiala, ředitel závodu Brno ŘSD, uvádí, že změny se týkají i jejich koncepce pro soukromé vlastníky.
Výstavdu terminálu potvrdil i Petr Kratochvíl, radní pro dopravu, který zdůraznil, že očekává podporu i ze strany města Brna. Poté, co bude schváleno radou města, ŘSD může začít práci na dokumentaci a přípravě projektu, tak aby ideálně za tři roky bylo vše připraveno ke stavbě.
Diskuse o přestavbě křižovatky se táhne už osmnáct let, během kterých došlo k několika změnám projektu. Pro ředitele okolních firem je obtížné plánovat svůj rozvoj, často jim chyběly informace. Drobek by uvítal lepší komunikaci mezi ŘSD a firmami v okolí. Jiný případ je ředitel firmy PKI - Teplotechna Brno, Vladimir Cihal, který čeká na oficiální jednání s ŘSD ohledně toho, že rameno křižovatky bude zcela nahradit jejich areál.
Stavební práce na rekonstrukci dálnice D1 v okolí jdou podle plánu, přičemž nový most na 195,5. km byl založen ve směru na Prahu. Ještě letos tento pás finálně rozšíří a na podzim provoz převedou v režimu dva plus dva.