Uzavření Merhautova mostu způsobí komplikace v dopravě až do konce června!

Uzavírka mostu nad železniční tratí v Merhautově ulici v Brně způsobí komplikace v dopravě až do konce června. Oprava mostu ovlivní tisíce řidičů ze severu z Lesné a Soběsic, kteří budou muset využít alternativní trasy. Dopravní podnik Brno připravuje změny v tramvajových linkách a rozšíření souprav pro vyšší přepravní kapacitu.


Stačily dvě víkendové uzavírky loni v létě, aby bylo poznat, jaké problémy v dopravě přináší uzavírka mostu nad železnicí v Merhautově ulici poblíž jednoho z největších brněnských sídlišť na Lesné. Od 14. února se ovšem kvůli postupujícím stavebním pracím průjezd nad tratí uzavře na mnohem delší dobu, minimálně do konce června. „Most je potřeba opravit, respektive dělníci ho zdemolují a postaví nový,“ uvedla koordinátorka dopravních uzavírek v Brně Vlasta Jágerová.

Zatímco dnes se tisíce aut, které každodenně přijíždějí ze severu z Lesné a od Soběsic, dělí do dvou proudů – buď pokračují rovně na Merhautovu, nebo odbočí vpravo k Halasovu náměstí –, od středy bude pro řidiče existovat pouze druhá možnost. „Od policistů máme příslib, že minimálně v prvních dnech dohlédnou v ulicích na dopravní situaci,“ informovala Jágerová.

Například na Halasově náměstí, i kvůli složité křižovatce, kterou kromě aut křižují i soupravy tramvají, jich tam navíc kvůli rekonstrukci mostu přijede více než doposud. Vzhledem k omezenému přístupu do smyčky ve Štefánikově čtvrti se do brněnské tramvajové flotily dočasně vrací linka jedenáct, která spojí Halasovo náměstí s Českou až na Mendlovo náměstí.

Pro pěší provizorní lávka. Zdatní cestující mohou vyrazit i po původní trase na „pětku“ do smyčky na konečnou ve Štefánikově čtvrti, protože podél demolovaného mostu vyrostla provizorní lávka. Nicméně to pro ně znamená náročnější výpravu, protože si musí vyčlenit zhruba čtvrthodinovou rezervu a ujít delší cestu než v roce 2018 obyvatelé Židenic, kteří chodili přes opravovaný Zábrdovický most, aby se dostali k odkloněným spojům MHD.

Pětka navíc bude v časech provozu jedenáctky od 6 do 19 hodin v pracovní dny jezdit v intervalu po deseti minutách, nikoliv pěti. Při cestě z centra ji ve vynechaných časech „supluje“ právě dočasně zřízená jedenáctka.

Uvidíme, jak moc se zacpe světelná křižovatka třídy Generála Píky a Provazníkovy, tedy příjezd na okruh. Z Merhautovy sem totiž podnik odkloní autobusy, které dopravu zahustí spolu s dalšími auty, jež zvolí stejnou cestu. Jezdit tudy mají okružní linky 84 a 44 a dále také spoje číslo 46 a 72.

Omezení se možná protáhne. Koordinátorka uzavírek v Brně Jágerová prohlásila, že s kolegy udělala vše, co bylo možné, aby byl provoz co nejplynulejší. Například při výjezdu z „tunýlku“ v Trávníčkově ulici nepůjde odbočit vlevo, Slezákovou zase řidiči neprojedou ve směru k Merhautově, ale pouze opačně. Naopak jednosměrku dočasně zruší o kousek dál v Máslově.

„Uvidíme, jak si objízdné trasy řidiči osahají v prvních dnech. Očekávám, že hlavně ty budou hektické. Jsem však rád, že se nám podařilo vyjednat oseknutí původní kompletní uzavírky, která díky tomu nepotrvá celý rok, tedy od loňského léta až do toho letošního,“ poznamenal starosta městské části Brno-sever Martin Maleček (SOL).

Se začátkem prázdnin ovšem nemusí práce skončit. Ostatně původně Brno avizovalo změny v dopravě už na konec ledna, zpoždění je tedy půl měsíce. „Nebyl ještě dokončený propoj březovského vodovodu,“ vysvětlil zdržení Roman Hanák, šéf krajských silničářů, kteří mají tuto investici na starosti.

Dražší tramvajová propojka je u ledu. Stavba ovšem mohla být mnohem rozsáhlejší po celé Okružní od mostu až k Halasovu náměstí, kde město plánovalo propojení tramvajové trati ze Štefánikovy čtvrti. Aktuálně je však zřejmé, že se v dohledné době v tomhle záměru nic dít nebude. Nepřineslo by to výrazné benefity, naopak náklady jsou s ohledem na nízké přínosy velmi vysoké.

Do budoucna ovšem vrcholní brněnští politici nevylučují, že vznikne trať ze Štefánikovy čtvrti na Lesnou po Seifertově. Nicméně proti tomu se staví vedení městské části v čele se starostou Malečkem. Ostatně kousek před nyní rekonstruovaným mostem nad tubusy Husovického tunelu jsou už více než dvacet let položené koleje s tím, že tudy jednou tramvaje pojedou. Jenže zatím tak vedou odnikud nikam.

Desítku mění na autobus, Občany uve hůř v dubnu. Od středy začnou všechny spoje na tramvajové lince 10 jezdit od Krásného na konečnu ve smyčce na Novolíšecké, nikoliv na Stránskou skálu, kde má běžně poslední zastávku. Úsek od rozdvojení trati u zastávky Krásného budou dělníci zhruba do poloviny dubna opravovat. Náhradní spoje zajistí brněnský dopravní podnik pouze pro průmyslový areál v okolí Zetoru pomocí autobusové linky x10, která odstartuje i skončí na Novolíšecké. Do obydlené části pod Stránskou skálou musejí místní využít přestup z tramvaje na autobus 75 u zastávky Bílochoršské.

Středa 14. února je také dnem, kdy se mění jízdní řády prakticky u všech tramvajových linek, zejména kosmeticky co do velikosti souprav nebo nízkopodlažnosti. Novinky souvisí právě s výlukou na Lesné i zmíněnou opravou trati. Odjezdy a intervaly spojů zůstávají téměř u všech spojů stejně. Další výraznější změnu v brněnské MHD mohou cestující očekávat až v dubnu, kdy se s postupem prací na stavbě velkého městského okruhu u Tomkova náměstí vrátí na trať tramvaje do Občan.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Vila Tugendhat

Hlavní zprávy