Unikátní průchozí a reflexní bariéra ochrání ptáky u dálnice D55

Speciální ochranná síť pro ptáky a netopýry v blízkosti dálnice D55 bude poprvé použita v Česku. Pětimetrová bariéra vybavená reflexními prvky bude umístěna na betonových patkách a ocelových sloupech ve třech úsecích dálnice. Cílem sítí je ochrana zvířat a životního prostředí. Instalace sítí proběhne těsně před otevřením dálnice na konci roku 2021.


 rámci stavby nového úseku dálnice D55 na jihu České republiky bude poprvé v Česku použita speciální ochranná síť, která má chránit ptáky a netopýry žijící v těsné blízkosti dálnice. Tato novinka, která byla již úspěšně použita na dálnicích na Slovensku, spočívá v průchozí bariéře, jež má odklánět ptactvo a chránit je tak před srážkami s auty.

Speciální bariéra bude pět metrů vysoká a bude vybavena reflexními prvky pro lepší viditelnost pro ptactvo. Jiří Vinklárek, ředitel závodu Inženýrské stavitelství Morava Skanska, který je zhotovitelem těchto dálničních úseků, přiblížil, že jde o unikátní projektové a technické řešení, jež je vůbec první použití v rámci České republiky.

Bariéra bude umístěna na betonových patkách a na ocelových sloupech, ve kterých jsou vsazené rámy se sítěmi z ocelových lanek o tloušťce 2,5 milimetru. Celkem půjde o tři úseky dálnice D55, první vede z Babic do Starého Města v délce 8,5 kilometru, druhý ze Starého Města do Moravského Písku o délce 8,8 kilometru a poslední z Moravského Písku do Bzence, dlouhý něco málo přes čtyři kilometry.

Umístění sítě bude na druhém a třetím úseku dálnice, přičemž v blízkosti Polešovic budou řidiči tuto ochranu potkávat na třech místech v celkové délce 650 metrů a v dalším úseku také na třech místech v délce 1 800 metrů. Síť bude lemovat obě strany dálnice.

V okolí těchto míst se nacházejí významná hnízdiště netopýrů a ptáků, například břehule říční, stejně jako tůně, jezírka a další vodní plochy. Reflexní prvky na sítích mají proto ptáky nasměrovat nad silniční provoz a pomáhat předcházet srážkám s automobily.

Instalace sítí proběhne až těsně před otevřením dálnice, tedy na konci letošního roku. Důvodem je možnost poškození sítí těžkými a rozměrnými stroji, které se na stavbě stále pohybují. Jak zdůraznil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl, hlavním účelem sítí je ochrana ptáků, netopýrů a životního prostředí před pohybem aut po dálnici



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Vila Tugendhat

Hlavní zprávy