Přestavba brněnského nádraží za 73 miliard začne v roce 2028

Brno čeká přestavba železničního uzlu včetně přesunu hlavního nádraží na jih k dolnímu nádraží za 73 miliard Kč, stavba proběhne v letech 2028-2035. Projekt schválila centrální komise ministerstva dopravy. Financování se rozhodne později, možná formou PPP projektu. Cílem je zvýšit kapacitu nádraží a připravit ho na vysokorychlostní tratě.


Přestavba železničního uzlu v Brně, včetně přesunu hlavního nádraží o přibližně jeden kilometr na jih k současnému dolnímu nádraží, bude podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody stát 73 miliard korun. Centrální komise ministerstva dopravy již tento projektový záměr schválila. Očekává se, že samotná stavba proběhne v letech 2028 až 2035.

Generální ředitel Jiří Svoboda označil schválení projektu za klíčový milník v přípravě na modernizaci celého uzlu. 'Je to jeden z mnoha nezbytných kroků. Nyní bude následovat výběrové řízení na zpracování projektové dokumentace,' uvedl Svoboda. Správa železnic aktualizovala cenový odhad poprvé od konce roku 2017, kdy byla cena odhadnuta na zhruba 50 miliard korun.

Dle mluvčího Správy železnic Pavla Tesaře bude financování přestavby rozhodnuto až v následujících letech. Minulá prohlášení ministra dopravy Martina Kupky (ODS) naznačují, že využití soukromého kapitálu formou PPP projektu je jednou z možností.

Přestavba tohoto železničního uzlu je jedním z hlavních dopravních projektů nejen pro Českou republiku, ale i pro Evropskou unii. Cílem je zvýšit kapacitu hlavního nádraží a celého uzlu, aby mohlo sloužit většímu počtu vlaků a zároveň se připravit na budoucí vysokorychlostní tratě. K projektu patří i zánik tratě od Horních Heršpic k hlavnímu nádraží a do Židenic, výstavba nových tratí ve městě a vytvoření nové zastávky Brno-Černovice, přičemž židenické nádraží bude přesunuto blíže k Bubeníčkově ulici.

Brno již disponuje architektonickou studií pro nové nádraží a okolní prostor, včetně přestupního uzlu na MHD. Studii vypracovala nizozemská architektonická kancelář Benthem Crouwel Architects ve spolupráci s West8. Realizace tohoto projektu bude vyžadovat i miliardové investice města na přípravu potřebné infrastruktury.

Město však nepočítá s podzemní dráhou, která by spojila nové nádraží s centrem a severem města. Bez této dráhy, o které se hovoří od 70. let minulého století, se podle odborníků situace v dopravním směru sever-jih ještě zhorší. V březnu radní Petr Kratochvíl (ODS) zdůraznil potřebu realizovat jiné důležité dopravní stavby.

Již v příštím roce plánuje Správa železnic zahájit modernizaci traťového úseku Brno-Židenice – odbočka Brno-Černovice, včetně výstavby opěrných zdí s protihlukovými stěnami a přestavby mostů v Jílkově a Filipínského ulici. Začnou také práce na modernizaci nádraží v Židenicích.


Hrady.cz - letní kulturní festival 2024

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Kotlíkové dotace

Hlavní zprávy

 

Vizovické Trnkobraní 2024