Kávu pijeme hlavně pro povzbuzovací účinky kofeinu. Ten se ale nachází například právě i v yerba mate, nápoji z cesmíny paraguayské, kde ho navíc doplňují ještě další alkaloidy, aminokyseliny, vitamíny a minerální látky. Mate je proto považováno za velmi zdravý životabudič.
Stejně tak ho vnímají i v MUUDu. Láska k mate se u zakladatelů zrodila minulé léto. Marek nápoj doporučil Adrianovi, kterému zachutnal, a společně pak odstartovali nový projekt. „Vařil jsem nápoj u nás v kanceláři jako šaman a všichni si ho značně oblíbili. I těžká práce obchodníků byla najednou snazší. Následně jsem začal experimentovat s originálním mate přímo z Argentiny a v ten moment jsem se s yerba mate oženil na celý život,“ vzpomíná Adrian. Tak vznikl MUUD, jehož název odkazuje k anglickému slovu mood – nálada. „MUUD je spojení dobrého naladění, energie a chuti dotahovat věci do konce, a to při popíjení ozdravného nápoje,“ doplňuje Drozdek.
Mladí podnikatelé prodávají vlastní ručně připravované směsi i speciální příslušenství, bez kterého se žádný pravý milovník yerba mate neobejde. Nápoj se pije bombillou – ocelovým brčkem s filtrem na konci, a to z kalabasy – typické bambusové nádoby. Design MUUD kalabasy i elegantních termosek je tvořen v duchu minimalismu a jednoduchosti. Bambus má termoizolační vlastnosti a je zároveň jedním z nejekologičtějších materiálů, protože dokáže opakovaně růst až o 95 cm za den bez velkého zatížení půdy. Díky studiu mezinárodněprávních obchodních studií se Adrianovi dokonce podařilo navázat spolupráci s asijskými výrobci, pěstiteli bambusu a s brazilskými dodavateli yerba mate.
V listopadu 2020 se MUUDu povedlo vyprodat během 24 hodin veškeré zásoby a prodeje stále rostou s tím, jak u nás roste povědomí o yerba mate. Letos na jaře otevřel MUUD v Brně svou první provozovnu, ze které se pomalu stává centrála české yerba mate komunity.
Pro Adriana se přitom nejedná o jeho první byznys. S aplikací DejKafe se účastnil programu Soutěž & Podnikej, kde již jako středoškolák získal základní povědomí o tom, co podnikání obnáší. I když se jeho původní záměr kvůli pandemii nepodařilo udržet při životě, Adrian neusíná na vavřínech a svou energii, podporovanou mimo jiné i yerba mate, využívá pro svůj nový startup.
Program Soutěž & Podnikej organizuje Nadační fond vzdělávání a podnikání pod záštitou MŠMT, MPO a dalších institucí. S podporou partnerů usiluje o to, aby ze současných středoškoláků vyrostli motivovaní, samostatní, iniciativní lidé, kteří budou schopni své inovativní nápady přeměnit v životaschopné projekty. Posláním Soutěž & Podnikej je umožnit studentům středních škol zrealizovat své sny, seznámit se se světem podnikání a rozvíjet své kreativní i byznysové kompetence.