Zatímco analytici byli skeptičtí ohledně očekávání v růstu maloobchodních tržeb v lednu, realita je překonala. Podle dat byl ve srovnání s rokem předchozím meziroční nárůst 2,4%, což je potěšující novinka pro český maloobchod.
Inkaso za nepotravinářské zboží hrálo v tomto růstu klíčovou roli, zvláště prodej kosmetiky a farmaceutických a zdravotnických výrobků šel znatelně nahoru. Po dvaceti měsících klesání také stoupaly nákupy potravin o 0,4%, což se dá připsat na vrub poklesu DPH z 15% na 12% a tlaku na obchodní řetězce, které srážely ceny díky snižování cen ze strany zemědělců.
Také tržby za pohonné hmoty šly vzhůru, a to navzdory tomu, že se proti lednu minulého roku nezlevnily. Zajímavostí je, že růst tržeb nevedl ke zvýšení inflace, která se naopak drží na úrovni dvouprocentního cíle České národní banky (ČNB).
Situaci na trhu pozitivně ovlivnila rostoucí spotřebitelská důvěra, což souvisí s poklesem inflace. Leden také ukázal, že obavy z výrazného zdražení energií a vlivu konsolidačního balíčku na ekonomiku byly neopodstatněné. ČNB považuje tuto situaci za příznivou, protože větší nákupy zatím neznamenají značnější inflaci.
Předpokládá se, že růst maloobchodních tržeb v letošním roce bude pokračovat díky poklesu inflace a očekávanému růstu reálných mezd o 4%. Celkově je pro rok 2023 očekáván růst tržeb na úrovni 4,3%. Tento optimismus se promítá do nákupních návyků českých spotřebitelů, kteří si navýšili své útraty v lednu nejvíce za posledních téměř dva roky, neboť ani nástup platnosti konsolidačního balíčku je neodradil.