Slabý rok pro automotive: Průmysl čelí útlumu na začátku roku

V roce 2024 český automobilový průmysl čelí možnému poklesu způsobenému vyčerpáním čekacích objednávek a zvýšenou opatrností firemních klientů. Hlavní exportní artikl se tak stává méně spolehlivým a začátek roku 2024 bude slabší. Většina evropských zemí by měla zaznamenat postupný nárůst poptávky. Energeticky náročná odvětví, jako zpracování kovů, se zatím nelepší, což je nutné sledovat, jak ovlivňuje celkový vývoj české ekonomiky. Je důležité sledovat vývoj ekonomiky a průmyslu v roce 2024, aby


V uplynulém roce jsme byli svědky výrazného růstu českého automobilového průmyslu, díky kterému se druhá polovina roku stala zásadním obdobím pro celý český průmysl. Nicméně nové roky mohou přinést změny a otázkou je, zda nečeká letos automotive pokles z výšin. Mohou klíčové segmenty průmyslu čelit nerovnováze a jak to ovlivní ekonomiku v roce 2024?

Další indikátory, které naznačují možný pokles automotive, jsou trendy v nových objednávkách a komentáře klíčových hráčů na trhu. Jiří Malůšek, šéf českého zastoupení Škody Auto, nedávno předestřel mínění snížení českého trhu okolo 5 % pro tento rok. Důvodem může být vyčerpání čekacích objednávek z důvodu koronaviru a zvýšená opatrnost firemních klientů.

Statistiky ČSÚ také poukazují na zastavení růstu nových objednávek automotivu v druhé polovině roku, nejen na českém trhu, ale i na zahraničních trzích. Objednávky sice v prosinci meziročně rostly, ale po sezónním očištění už byly nižší než ve třetím kvartálu.

Co to znamená pro český průmysl a ekonomiku? Tento rok se český průmysl již nebude moci tak výrazně spoléhat na svůj hlavní exportní artikl a začátek roku 2024 bude slabší. Na druhou stranu, pokles v automotive pravděpodobně nepůjde o žádnou velkou tragédii. Díky poklesu inflace a stabilizaci reálných mezd by měla poptávka ve většině Evropy postupně růst. Stejně tak některá další odvětví české ekonomiky, jako je strojírenství, pravděpodobně zažijí pouze dočasné ochlazení poptávky v důsledku globálního útlumu investiční aktivity v reakci na utaženou měnovou politiku.

Největší problém však nadále zůstává v energeticky náročných odvětvích, jako je zpracování kovů, kde ani výroba ani nové zakázky zatím nevěstí zlepšení situace. Je tedy nutné sledovat, jak se budou vyvíjet trhy automotive a jaký dopad bude mít na celkový vývoj české ekonomiky.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Kotlíkové dotace

Hlavní zprávy