V uplynulém roce jsme byli svědky výrazného růstu českého automobilového průmyslu, díky kterému se druhá polovina roku stala zásadním obdobím pro celý český průmysl. Nicméně nové roky mohou přinést změny a otázkou je, zda nečeká letos automotive pokles z výšin. Mohou klíčové segmenty průmyslu čelit nerovnováze a jak to ovlivní ekonomiku v roce 2024?
Další indikátory, které naznačují možný pokles automotive, jsou trendy v nových objednávkách a komentáře klíčových hráčů na trhu. Jiří Malůšek, šéf českého zastoupení Škody Auto, nedávno předestřel mínění snížení českého trhu okolo 5 % pro tento rok. Důvodem může být vyčerpání čekacích objednávek z důvodu koronaviru a zvýšená opatrnost firemních klientů.
Statistiky ČSÚ také poukazují na zastavení růstu nových objednávek automotivu v druhé polovině roku, nejen na českém trhu, ale i na zahraničních trzích. Objednávky sice v prosinci meziročně rostly, ale po sezónním očištění už byly nižší než ve třetím kvartálu.
Co to znamená pro český průmysl a ekonomiku? Tento rok se český průmysl již nebude moci tak výrazně spoléhat na svůj hlavní exportní artikl a začátek roku 2024 bude slabší. Na druhou stranu, pokles v automotive pravděpodobně nepůjde o žádnou velkou tragédii. Díky poklesu inflace a stabilizaci reálných mezd by měla poptávka ve většině Evropy postupně růst. Stejně tak některá další odvětví české ekonomiky, jako je strojírenství, pravděpodobně zažijí pouze dočasné ochlazení poptávky v důsledku globálního útlumu investiční aktivity v reakci na utaženou měnovou politiku.
Největší problém však nadále zůstává v energeticky náročných odvětvích, jako je zpracování kovů, kde ani výroba ani nové zakázky zatím nevěstí zlepšení situace. Je tedy nutné sledovat, jak se budou vyvíjet trhy automotive a jaký dopad bude mít na celkový vývoj české ekonomiky.